Bétel: Řádek mezi řádky

8. července 2005 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Kořeny skupiny Bétel sahají do roku 2002, kdy Honza Jonáš Zaplatil, dříve kapelník folkrockových Ryb, vydal sólové album Setkání. Obsahovalo písně folkovější a duchovněji laděné, než byly hity Jonášovy dřívější domovské skupiny. Z doprovodné kapely postupně vykrystalizovala pevná sestava, která si dala biblický název Bétel a nyní vlastním nákladem vydala své první album.

Rok vydání: 2005
Celkový čas: 38:26

Zatímco Setkání bylo albem sólovým, na Řádku mezi řádky osobnost Honzy Zaplatila ustupuje do pozadí. Jonáš je v bookletu uveden "pouze" jako jeden z pěti členů, přičemž autorsky se podílel jen na dvou skladbách. Zbylých deset složil jeho spoluhráč Dan Žákovský. Důvod, proč skupinu mnozí ještě stále znají pod názvem "Honza Jonáš Zaplatil & Bétel" je prostý: Jonáš má věrné posluchače z dob Ryb, další z období Setkání a dobře jej znají také účastníci bohoslužeb v brněnské katedrále, kde vykonává službu kostelníka. Bezpochyby tak zůstává v rámci Bételu nejznámější osobností.

Po hudební stránce si Bétel vůbec na nic nehraje. Od začátku až do konce alba nabízí příjemný akustický folk s těmi nejzákladnějšími nástroji - s akustickými kytarami, flétnami, rytmikou a s baskytarou. V rámci žánru mohu pochválit propracované aranže (Kříž a okovy) a opět v rámci žánru poměrně razantní hru kytar v rychlejších skladbách (Tak tady mě máš). I když jde o hudbu víceméně tichou, v žádném případě se při poslechu nenudíte. Dan Žákovský umí napsat silnou melodii (Spolu), jinde dodají skladbě na působivosti aranže vokálů (úvodní Už přichází světlo).

Texty alba jsou inspirované Biblí, což kapela zdůrazňuje uvedením příslušných souřadnic v bookletu. Někde je inspirace jednoznačná (údolí suchých kostí z Ezechiela v Tak tady mě máš), jinde je srovnání s příslušnou biblickou pasáží přinejmenším zajímavé. Bétel se v řadě svých písní obrací přímo k Bohu (Prameny, Řádek mezi řádky), některé skladby lze zpívat i při liturgii (Příjď, Boží Duchu). Ve většině případů autoři zdárně balancují na hraně mezi prvoplánově křesťanským a básnickým textem. Pěkné jsou například jednoduché krátké verše písně Tma se láme. Jinde bych však doporučil na textech ještě zapracovat. Časté gramatické rýmy v Příjď, Boží Duchu (posvěcuj, posiluj, naplňuj) působí násilně, stejně jako hyperkorektní výslovnost "jsem" v téže písni. Častým nešvarem je natahování původně krátkých skladeb ("jezulátkooooo" ve Vítej, "světloooo" v Kříži a okovech). V Tak tady mě máš sólista taktak zvládá vyfrázovat rým "kosti/slabostí", aby si posluchač nevšiml špatně umístěného přízvuku. Ve Spolu špatný přízvuk ("buDE obdarován") přímo tahá za uši.

Přes tyto drobné výhrady musím říct, že se mi album Řádek mezi řádky jako celek poslouchá příjemně. Přes mnohé přímočaré obraty v textech na mne nepůsobí podbízivě, navíc skupina může oslovit silnými melodiemi a příjemnými vícehlasy. Řádek mezi řádky není sice deska dokonalá, ale je přinejmenším nadějná.