Uhlíř a Svěrák: 20 let písniček (recenze dvojalba)

26. dubna 2008 Recenze Autor: Milan Tesař

Plným názvem se dvojalbum jmenuje 20 let písniček z pořadu Hodina zpěvu. Vedle oblíbených písní z tohoto cyklu pro děti obsahuje kolekce také bonusovou část s hity z filmů Princové jsou na draka, Tři veteráni, Ať žijí duchové! a Lotrando a Zubejda. Přečtěte si recenzi a připojte svůj názor na písňovou tvorbu Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře.

Uhlíř a Svěrák: CD 20 let písničekOblíbená autorská dvojice přichází s výběrem svých „největších hitů od A do Z“. Nepočítáme-li pohádkové bonusy na obou discích dvojalba, jsou písně skutečně řazeny podle abecedy, tedy od Aut po Zapadání. Přiznám se, že jsem si toho několik měsíců vůbec nevšiml a že jsem dlouho přemýšlel, zda dramaturgové alba (K. Zýková a Marcel Vyšín) záměrně vybírali na první disk písně zajímavější a na „dvojku“ jim zbyly hity druhé kategorie. Vzhledem k abecednímu řazení tomu tak nebylo; přesto trvám na tom, že první polovina kompilace je skutečně silnější.

Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák spolupracují ne 20 let, jak stojí v titulu dvojalba, ale více než 35 roků. Vždyť jejich společnou píseň Jitrocel nazpívala Jitka Molavcová už v roce 1972! Následoval dnes zlidovělý Holubí dům pro Jiřího Schelingera (1973), Já se vznáším pro Hanu Zagorovou (1973) a v roce 1977 konečně první zásadní „dětský“ projekt, hudba k filmu Ať žijí duchové! Ji reflektuje aktuální dvojalbum ve své bonusové části, podobně jako písně z dalších dětských filmů Princové jsou na draka, Tři veteráni nebo Lotrando a Zubejda.

Hlavní část obou disků však představují popěvky z oblíbeného cyklu Hodina zpěvu, z něhož vzešlo několik alb řadových (pojmenovávaných podle částí textu písně Není nutno) a také jedno CD vánoční. Na kompilaci tedy bylo z čeho vybírat. Mezi 38 nebonusovými skladbami najdeme několik jasných hitů, které zde nemohly chybět: Barbora píše z tábora, Jaro dělá pokusy, Pan doktor Janoušek, Náušníce z třešní, Krávy, krávy, Když jsem já šel do lidušky nebo Když se zamiluje kůň jsou léty prozkoušené jistoty. K nim by se však mohly zařadit i další skladby: hitový potenciál má například Strašidýlko Emílek nebo Umím prase zepředu.

Písně dua U&S stojí především na textařském umění Zdeňka Svěráka a na jeho (v menším míře i Uhlířově) deklamativním, učitelském způsobu zpěvu. To, co my dospělí máme rádi na hrách Járy Cimrmana, vynikne i při interpretaci dětských písniček. Právě Svěrákův interpretační nadhled dovolí některým písním balancovat na hraně kýče tak, že přes ni ještě nepřepadnou. Typickým příkladem je vlastenecká Chválím tě, země má, kterou bych od jiného zpěváka stěží přijal. Svěrák jako textař si umí hrát se samohláskami (Nastává máj), vymýšlí originální slovní spojení („louhuješ s někým jiným“ – Myš Lenka), postaví smysluplný text na jediném originálním rýmu („Jsou to koně mí / soutok oněmí“ – Moje milá plaví koně). Ani on se však nedokáže vyhnout špatně kladeným přízvukům (Edu vzali k fotografovi, Klouzky).

Melodie Jaroslava Uhlíře především plní roli, kterou plnit mají: Jsou snadno zapamatovatelné, místy až vlezlé, a předvídatelné. To vše se dá u tvorby pro děti předpokládat a nelze to autorovi vytýkat. Tradiční výhrady mám však k aranžím skladeb. Některé hudební vtípky, ať už nahrané živě, nebo synteticky, se povedly; staromilecké aranže v Edu vzali k fotografovi se mi například líbí. Na druhou stranu spousta písní si vystačí s diskotékovým kolovrátkem, který si se svěrákovským inteligentním humorem nerozumí. Například Náušnice z třešní si dokážu představit s mnohem příjemnějším doprovodem.

Smíříme-li se s těmito výhradami, budou pro nás Uhlíř se Svěrákem představovat stále to lepší z české písňové tvorby pro děti. Vrcholy alba? Doporučuji Moje milá plaví koně, Nastává máj a milostný song z Lotranda a Zubejdy Nám se stalo něco překrásného.

Vydavatel: Universal
Žánr: dětský pop
Celkový čas: 79:46 + 74:07