Luboš Pospíšil & 5P: Chutnáš po cizím ovoci (recenze alba)

25. července 2011 Recenze Autor: Milan Tesař

Zpěvák Luboš Pospíšil, který loni oslavil 60. narozeniny, natočil nové album s názvem Chutnáš po cizím ovoci. Jako textaři se na něm podíleli Pavel Šrut, Pepa Lábus nebo Jan Sahara Hedl. Vedle textů však stojí za pozornost i energie, kterou se dvougenerační kapela a především zpěvákovi nezaměnitelného hlasu podařilo na desku dostat. Čtěte naši recenzi a případně napište svůj názor do diskuse pod článek.

CD Luboš Pospíšil: Chutnáš po cizím ovociUběhly pouhé tři roky od minulého alba Příznaky lásky, a Luboš Pospíšil se skupinou 5P vydávají nové řadové album. Někdejší člen C&K Vocalu natočil úplně poprvé už dvě studiové desky se stejnou sestavou. To svědčí o tom, že je se svou vícegenerační kapelou spokojen a že si i po šedesátce rockerský život užívá.

Ve srovnání s minulou deskou novinka zaujme větším množstvím spolupracujících textařů. Obligátní Pavel Šrut je tentokrát zastoupen „pouze“ pěti položkami z 11 (na Příznacích lásky byl autorem devíti textů). Pospíšil se za ta dlouhá léta spolupráce dokonale sžil se Šrutovým frázováním a dokáže z jeho rozvolněných veršů vykřesat úžasné melodie. Příkladem je píseň Na útěku, ve které Pospíšil coby skladatel napíná posluchače jakoby nedokončenou melodickou frází a současně dokáže pracovat s opakujícími se frázemi, aniž by nudily. Součástí melodické gradace je i dialog hlasu coby hudebního nástroje se saxofonem hostujícího Petra Venkrbce.

Druhým Šrutovým mistrovským kouskem je Zátiší s dívkou a jestřábem, které pro změnu zhudebnil Pospíšilův dlouholetý souputník, kytarista Bohumil Zatloukal. I zde však básnickému textu dodává na dramatičnosti především zpěvákovo jedinečné frázování, které upoutá tak, že na první poslech ani nepostřehnete nepravidelnost v páté sloce písně (chybí rým tam, kde by podle předchozího schématu přijít měl).

Vrcholem alba je však závěrečná gradující balada Tak vznikla zem s textem Pepy Lábuse. S trutnovským písničkářem Luboš Pospíšil spolupracuje poprvé, a hned vznikla jedna z jeho nejsilnějších skladeb vůbec (v tomto případě opět se Zatloukalovou melodií). Začíná nenápadně pouze s klavírem, avšak vygraduje v mohutném zvuku celé kapely a v naléhavém zpěvu: „Ty přikryješ se řekou, já bleděmodrým plamenem, / slova se spojí s větou, tak asi kdysi vznikla zem.“

Dodejme, že Pepa Lábus dále na album přispěl textem Obsidián, tématem, které před devíti lety sám použil na svém albu Bezčasá a nehnutá. Dalšími textaři alba jsou Jan Sahara Hedl (enigmatické postavy létajícího psa a hovořícího koně z písně Nenápadné teď připomínají personifikovanou Matku Zebru z Hedlovy stejnojmenné písně) a člen skupiny 5P Ondřej Fencl (jeho a Pospíšilovo společné dílo Srpnový prstoklad je možná rockově nejpřímočařejší text alba, včetně odkazu na Blue Effect).

I když je – i kvůli velkému důrazu na texty – Chutnáš po cizím ovoci deska svým způsobem písničková a písničkářská, převažujícím žánrem je melodický poprock. Po prvním poslechu bych byl možná upřednostnil více kytar před klávesami (například Žena ledová a některé další písně znějí až příliš popově), avšak album má jednu podivuhodnou vlastnost. S každým dalším poslechem se nejen neohrává, ale zraje a krásní. Tipuji si, že se k ní i po několika letech budu vracet docela rád.

Vydavatel: Supraphon
Žánr: poprock
Celkový čas: 43:25