Jak vzpomínáte na Jaromíra Nečase?

Jak vzpomínáte na Jaromíra Nečase?
27. července 2015 Folklor a dechovka Autor: Kateřina Kovaříková

Oslovili jsme blízké přátele i spolupracovníky Jaromíra Nečase, aby nám na tuto výjimečnou osobnost napsali svou vzpomínku.

 

Jaromíra Nečase jsem začal vnímat nejprve jako posluchač brněnského rozhlasového studia, kde připravoval řadu folklorních pořadů. Jako student národopisu v Brně jsem jej už znal od vidění. Osobně jsme se však seznámili až po mém nástupu do strážnického ústavu. Měl jsem tam na starosti oddělení dokumentace, programové a vydavatelské činnosti. Festivalový tajemník byl mým podřízeným a já se stal členem Programové rady Mezinárodního folklorního festivalu ve Strážnici. A právě tam jsem mohl poznat Jaromíra Nečase blíže. Brzy jsem zjistil, že je nesmírně vzdělaný, výborný muzikant, autor pořadů sršící fantastickými nápady, ale zejména hodný člověk vždy otevřený k radám či spolupráci. To mohli ocenit především jeho mladší kolegové.

Když v roce 1978 nečekaně zemřel Dr. Josef Tomeš, můj přímý nadřízený, který mimochodem připravoval k vydání ústavní edici malých gramofonových desek se záznamy tradičního folklóru, spadl tento úkol na mne. Dík spolupráci s Jaromírem Nečasem se mi podařilo pár jich vydat tak, že tyto nahrávky jsme už nepořizovali sami takříkajíc „na koleně“, ale ve spolupráci s techniky brněnského rozhlasu. Tím se značně zvýšila technická kvalita záznamů.

Ale nejraději vzpomínám na Jaromíra Nečase při jednáních strážnické programovky, kde jako z rukávu sypal své komentáře, nápady a glosy k folklornímu dění u nás a zejména k festivalovým pořadům. Vždy byly k věci a byly každému prospěšné. I kritika z jeho úst byla noblesní, nikdy zesměšňující či urážlivá. Jarin byl velký člověk. Bude nám chybět.

PhDr. Jan Krist

 

Jaromír, to byl prostě živel, plný energie a nápadů; bezděky tak zahanboval své mladší, zato váhavější a méně činorodé okolí. Když se blížily jeho devadesátiny, pozvala jsem si ho do Proglasu, do Folklorního okénka, jako hosta-jubilanta s tím, že si popovídáme a pustíme nějaké ukázky z produktů jeho dlouholeté nejen rozhlasové redaktorské činnosti. Pořad se předtáčel, tak jsme se domluvili, že se pro něj hodinku před natáčením zastavím doma a doladíme detaily.

Zazvonila jsem - Jaromír usměvavý, na stole víno, komínek cédéček a - dokonale připravený scénář: témata k hovoru, důležité mezníky v životě BROLNu, brněnsk&e acute;ho rozhlasu i vydavatelské počiny u Supraphonu i Pantonu, to vše pečlivě ilustrováno připravenými hudebními ukázkami. Scénář psaný jeho typickým stojatým rozmáchlým rokupisem, plný vpisků a poznámek, ale přehledný a čitelný. A bylo jasno - jeho přípravu jsme si prošli, téměř nic jsme nezměnili, já jsem svůj připravený playlist (v mnoha bodech shodný s tím jeho) ponechala stranou a jeli jsme podle Jaromírova scénáře. Nikoli v žertu jsem navrhla, že honorář za pořad nechám přepsat na něj - vysmál se mi, že si ho nevymyslel, že on je host a je na mě, jak to nakonec sestříhám; a především, že je moc rád, že měl nějakou chvíli zase něco smysluplného na práci. Že ho to moc bavilo a že mi děkuje.

Na ty dvě hodinky za mikrofonem v jeho společnosti ráda vzpomínám - byla to práce s člověkem, který pracoval moc rád a s invencí. A taky jsem moc vděčná za CD, které nazpíval za doprovodu kamaráda cimbalisty a kyjovského spolupatriota Jury Petrů - oč méně je v něm zpěvácké a muzikantské okázalosti a zdobnosti, o to více nabízí citu a porozumění pro lidovou písničku v její jednoduchosti, prostotě a kráse. Zůstane tady po něm jako vzpomínka i jako vzkaz, kterému porozuměli a ještě porozumí mnozí, kteří jsou ochotni naslouchat.

Helena Bretfeldová

 

Nevím, co teď napsat, protože Jaromír Nečas měl ve vztahu k životu docela široký záběr. Poznali jsme se koncem sedmdesátých let, kdy naše muzika začala natáčet v brněnském rozhlase, což inicioval právě Jaromír a byl tenkrát u nás v rodině častým hostem. Na Kyjovsku se mu zalíbilo a pořídil si ve Vřesovicích chalupu. Je to kousek od naší chaty na Kameňáku, takže jsme se dost často navštěvovali a my si mohli dostatečně užít jeho přítomnosti. Jaromír to měl v hlavě srovnané a jeho postoje k životu byli pro mnohé inspirativní. Já jsem ho po smrti našeho otce bral skoro jako druhého tatu. Stále mě tak nenápadně vedl, aby si to člověk v hlavě srovnal sám a našel si svou vlastní cestu. Myslím, že jsme byli i přes rozdílný věk docela blízcí přátelé, skoro jako rodina. Mohu vzpomenout na naši památeční výpravu do Albánie v roce 2012, kterou inicioval právě devadesátiletý Jaromír. Před tím chtěl jet ještě do Tibetu, ale chtěl se tam nechat rozsekat na kousky a my jeho adoptivní synové (Rychlík, Plocek a já) jsme mu v tom měli vyhovět, což ale naše ženy kategoricky odmítaly a nakonec mu to také vymluvily. V Albánii byl ještě „šohaj“ a zažili jsme tam s ním spoustu krásných příhod i když on svůj nesouhlas uměl také vyjádřit tvrdě a nekompromisně. Od Nečase se to ale bralo. On byl svojský. Druhý Nečas už není a život letí dál. Jaromír kdysi na toto téma poznamenal: „Jednou se probudíš, budeš se chtět otočit a zjistíš, že to nejde, že ležíš v rakvi.“ Budeme na něj vzpomínat.  

Ta fotka „Nečasovo nebe“ je od Josefa Tymonka ze Strážnice.

Jura Petrů

 

Když jsem v roce 1996 začala pracovat pro Radio Proglas, žili ještě Jaromír Nečas, Jaroslav Jurášek i Jaroslav Jakubíček - redaktoři Českého rozhlasu v Brně. Shodou okolností bydleli všichni v jedné čtvrti, kousek od sebe a hlavně kousek od Radia Proglas. V roce 1997 jsem je poprosila o výběr koled z archivu rozhlasu pro vánoční vysílání Proglasu a tehdy začala i naše setkávání s Jaromírem Nečasem. On jako jediný nevybral klasiké koledy, ale odkázal mě na úžasné melodie brněnských niněristů. Když jsem ho poprosila o vytipování pořadu k prvnímu živému vysílání ze strážnického festivalu, nenabídl velkolepý program na amfiteátru, ale zavedl mě do skanzenu. Tehdy vznikl legendární pořad Písničky v trávě. Mezi vzpomínky mám zařazené cesty vlakem na programové rady strážnického festivalu. Od vlaku se na zámek vždycky chodilo pěšky a pan Nečas nikdy nezapomněl upozornit na dům, ve kterém vyrůstal a vždycky přidal i nějakou pěknou historku. S vděčností vzpomínám na snídaně u něj doma, na útulný pokoj, gramofon a staré desky. Vzpomínám na cesty zasněženým Brnem na besedy Slováckého krůžku. Jaromír Nečas miloval poezii. Jednou mi věnoval malou básnickou sbírku - v japonštině. Když jsem se osmělila poznamenat, že si to asi nepřečtu, tak opáčil s nadhledem sobě vlastním: "Nevadí, že tomu teď nerozumíš. Někdy si to třeba přečteš." Jdu si ji najít, uvařím si bylinkový čaj a pustím nějakou pěknou muziku.                            S úctou a vděčností vzpomíná Helena Hájková

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!