Audition: Črepiny (recenze)

Audition: Črepiny (recenze)
12. dubna 2011 Recenze Autor: Milan Tesař

Slovenská křesťanská skupina Audition bodovala v naší hitparádě s písněmi Všetci chváľme Spoveď a Otvorené srdcia. Přečtěte si naši recenzi a případně napište do diskuse, jak se vám písně Štefana Horváta a jeho tria Audition líbí.

CD Audition: ČrepinyOd 80. let existuje na Slovensku silná popová škola: od Elánu přes Team až po současné skupiny jako IMT Smile nebo No Name. Ty, kdo hledají v hudbě originalitu a upřednostňují umělecký přístup před líbivostí, tato jména nezaujmou. Kdo si však chce pobrukovat oblíbenou melodii a je hrdý na to, že si pamatuje několik desítek refrénů od své oblíbené kapely, ten se bude k milostným a generačním songům Joža Ráže, Paľa Habery nebo bratrů Timkových rád vracet.

Vokální trio Audition (Štefan Horvát, Lucia Komárová, Eva Komárová), na albu Črepiny doplněné dvěma muzikanty (Peter Slamečka na kytary, baskytaru a klávesy a Richard Labovský na bicí), z nejlepší tradice slovenského popu vychází. Hlavními devízami skupiny jsou výborné vokály, a to v sólech (mužských i ženských) i sborech. Téměř výhradní autor repertoáru Štefan Horvát má navíc cit pro silnou melodii, a tak skladby jako Svätý, svätý, Všetci chváľme nebo Len Ty by mohly bodovat i v hitparádách komerčních stanic, kdyby se v nich místo o Bohu zpívalo o lásce muže a ženy.

Audition totiž sice vycházejí z komerčního popu, ale jejich písně míří vzhůru, a to naprosto jednoznačně a bez jakékoli diskuse. Nejde o kapelu, která by potřebovala Ježíše balit do metafor. Repertoár Audition tvoří chvály, modlitby, přímá komunikace s Bohem. Tedy „žánr“, k němuž naprosto pochopitelně patří opakování křesťanských pravd („Ježiš je Pán“) stejně jako pouze omezená zásoba témat. To však není výtka – ani k liturgickým písním (a některé modlitby Audition si dokážu představit při bohoslužbě) nepatří originalita témat za každou cenu.

Drobné výtky bych viděl jinde. Při vší profesionalitě se skupině nedaří vždy správně vybalancovat chůzi po laně mezi kvalitním řemeslem a kýčem. A tak například píseň Otvorené srdcia má slibnou a výraznou melodii, avšak výsledek zní už příliš sladce. Osobně si myslím, že občasné přitvrzení (jako to ostatně dělají kapely typu Teamu nebo No Name) by na škodu nebylo – a tím nemyslím pouze umírněná sóla elektrických kytar jako v písni Tvoja láska. Vyslovené průšvihy však album prakticky neobsahuje, smíříme-li se s tím, že o originalitu a aranžérské extravagance zde jít nemá. Jedinou výtku bych měl k textu Ľudská faloš, ve kterém nevychází frázování („veď si poMAzaný“) a ve kterém se autor nevyhnul kostrbatostem („Dostával od nás kopec rán“).

Audition tedy nepřicházejí s ničím novým, ale dokázali naroubovat chvály a modlitby na profesionálně zahraný a dobře zazpívaný pop. To není málo.

Vydavatel: Štefan Horvát – TOP ART
Žánr: poprock