Svatováclavská hudba
Polední Hudební siesta bude v sobotu v den svátku svatého Václava naplněna hudbou k jeho poctě.
Otevře ji Missa Sancti Wenceslai od Adama Václava Michny z Otradovic, která pochází přibližně z roku 1660. Je uložena v hudebním archivu kroměřížského zámku. Badatelé spekulují o tom, že mohla být vytvořena pro Michnova spolužáka Mikuláše Reitera z Hornberka – nejvyššího správce statků olomouckého biskupa arcivévody Leopolda Viléma. My si ji poslechneme z nahrávky, kterou pořídil dirigent Robert Hugo se svým souborem Capella regia musicalis. Doplní ji dvě varhanní skladby, které ovšem vznikly podstatně později. První z nich – Koncertní fantasii na chorál "Svatý Václave“ – napsal Josef Klička, žijící v letech 1855 až 1937. Druhou nazvanou Chorální fantasie II "Svatý Václave" zkomponoval Petr Eben, jehož život je ohraničen lety 1929 a 2007. Svatováclavské téma nás bude provázet i ve druhé části Hudební siesty, tedy po Střípku poesie. Přesuneme se do oblasti komorní tvorby a to do roku 1904, kdy Josef Suk na počátku Druhé světové války zkomponoval dílo nazvané: Meditace na staročeský chorál "Svatý Václave". Komorní ráz skladby (pro smyčcové kvarteto) ukazuje na intimnost modlitby ke svatému Václavovi s prosbou: „Nedej zahynouti nám ni budoucím...“.