Hrozen: Z pouti (recenze CD)

Hrozen: Z pouti (recenze CD)
27. září 2015 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Frýdecká skupina Hrozen se po delší pauze vrátila nejen na koncertní pódia, ale i do nahrávacího studia. Nové album Z pouti je zajímavou syntézou duchovních a světských témat.

Skupina Hrozen z Frýdku-Místku patřila už ve druhé polovině 90. let k ozdobám tuzemské křesťanské scény. Po natočení alba O vině (2005) se však odmlčela a na scénu se vrátila až po šestileté pauze. Nyní tuto svou novou etapu završuje vydáním nového CD, symbolicky nazvaného Z pouti.

Hrozen po pauze výrazně změnil sestavu a částečně i styl. Ovšem posun od folku k barevnější, proaranžované hudbě byl patrný už na zmíněném albu O vině. Typickým příkladem byla úvodní rozjásaná píseň o tom, že sice „je jasný, že nemáme na to, být nejlepší“, ale že přesto „zajímal se o nás jednoho člověka Syn“. Skladbu Je jasný si ostatně Hrozen ponechal v repertoáru i v nové fázi, kdy do jeho zpěvníku přibyla řada nových dobrých písní, opět z autorské dílny kapelníka a zakladatele skupiny Miroslava Přikryla.

Slovo pouť má v češtině dva významy – duchovní a světský (spojený s kolotočáři neboli „světskými“). Přitom perníkové srdce, které je symbolem nového alba Hroznu, koupíte ve střelnici i na Svatém Hostýně. Aby to nebylo tak jednoduché, Hrozen vložil do alba plakát s mapou pouti (po trase Izraelců z Egypta k Jerichu přes Frýdek-Místek) vyvedenou cukrem na perníkovém srdci. Že v tvorbě kapely jde o něco „mezi zemí a nebem“, se posluchač dozví už v úvodní titulní skladbičce. Zbytek alba pak tvoří písně většinou prodchnuté biblickými inspiracemi, ale současně – formou i obsahem – naprosto civilní a současné. Nejjasnějším příkladem je mlhavé podobenství O secím stroji, inspirované nejen Ježíšovými slovy o rozsévači, ale také možná různými prorockými výroky o větru.

Album se sice skládá z jednotlivých písní, ale při pozorném poslechu na něm objevíme souvislý příběh. Hitová píseň Vlastně – o tom, jak „v neděli stejně jako v pondělí / plní se markety jak kostely“ – předznamenává sérii tří velikonočních skladeb, v nichž se od starozákonního zabíjení beránka (Pesach 007) přes „den příprav k velikému svátku“ proposloucháme k tajemstvím eucharistie („Stačí jen upéct chléb a ty mě proměníš“ – píseň Monstrance). Přitom můžeme mezi řádky hledat další významy. Co například symbolizuje číslovka 007 v názvu velikonoční písně? Rok jejího vzniku, nebo postavu tajného agenta, který kráčí „v tomhle složitém městě, v tomhle vykvašeném těstě“?

Svou kombinaci duchovních a civilních témat nový Hrozen zdárně podpořil působivou hudbou. Základem sice stále zůstává sdělení (tedy folk, chceme-li to tak nazývat), nicméně důležitou roli v hravém světě kapely zaujímá například xylofon, výrazné basové linky (na baskytaru v současné sestavě hraje kapelník a autor písní Mirek Přikryl) a nevšední práce bubeníka Tomáše Kothery. Jedna z nejpůsobivějších písní alba, Neovládám se, pak stojí na kontrastech nejen v textu („Svolávám na sebe oheň z nebe a přichází jenom déšť“), ale i na střídání folkových a hlučnějších pasáží. Možná záměrně, možná mimoděk se kapele navíc povedlo do písně Hadi umístit odkazy na tvorbu skupin Veselá zubatá (resp. Poletíme?) a Traband. Můžeme to brát jako signál, že Hrozen je po pauze znovu pevně zakotvený na tuzemské scéně. Ostatně přesah k dalším kapelám tu byl vždy. Členové kapely totiž už dvacet let pořádají dvakrát ročně festiválek Sv. Jan Session. Jeho tradice je nepřerušená, do letošního června proběhlo už 41 „půlročníků“.

Vydavatel: Rosa
Celkový čas: 42:44

Článek vznikl pro Katolický týdeník