Varhany jak je neznáte
Skladby pro varhany a klavír neslýcháme na koncertech často. Výjimku bude tvořit koncert varhanice Hany Bartošové a její dcery Ivy.
Rubriky: Klasika
Datum: 24. června 2019 od 19:00 do 21:45
Místo: Vyškov, farní kostel Nanebevzetí Panny Marie
Organizátor: Klub přátel moravských skladatelů
HANA BARTOŠOVÁ
IVA BARTOŠOVÁ – klavír
Varhany jak je neznáte
Jan Křtitel Vaňhal (1739-1813) Preludium C dur
Antonín Tučapský (1928) Toccata e canzone per organo et fortepiano
Josef Seger (1716–1782) Toccata a fuga VI F dur
Robert Lowry (1826–1899) Shall We Gather at the River? pro varhany a klavír
Bohuslav Martinů (1890v–1959) Vigilie
Zdeněk Pololáník (1935) Concertino pro varhany a klavír
Largo
Allegro non troppo
Andante sostenuto
Molto vivace
Postludium
Hana Bartošová patří k předním českým varhaníkům a aktivním propagátorům české hudby v zahraničí. Absolvovala hru na varhany na brněnské konzervatoři u Josefa Pukla a na JAMU v Brně u Aleny Veselé. Své umělecké vzdělání dále rozšiřovala na zahraničních mistrovských kurzech pod vedením význačných varhaníků. Těžištěm jejího repertoáru je česká hudba od baroka až po současnost, řadu soudobých děl provedla ve světové premiéře, zejména z tvorby brněnských skladatelů. Se zájmem koncertuje na historických nástrojích. Vyvíjí bohatou uměleckou činnost doma i v zahraničí, účinkovala téměř ve všech zemích Evropy, v Rusku a USA. Spolupracuje s řadou sólistů a hudebních ansámblů, natáčí snímky pro české i zahraniční rozhlasové a televizní společnosti a na CD. K dosavadním vrcholům její umělecké činnosti patří koncert na varhanním festivalu v italském městě Sant Elpidio a Mare pod záštitou Ennia Morriconeho, účinkování na Dnech české kultury ve francouzském Nancy, na slavnostních koncertech k zasedání Rady bezpečnosti EU v Praze a Koncertě pro Evropu ve vídeňském dómě sv. Štěpána pořádaném velvyslanectvím České republiky. Za zmínku stojí i pozvání Českého kulturního centra a Rumunského rozhlasu na festival Varhanní noci v Bukurešti. Na podnět společnosti Czech Heritage Partnership uskutečnila v roce 2010 svou první koncertní cestu do USA. S programem české hudby se americkému publiku představila v Iowe, Wisconsinu a Marylandu. Sólový recitál uvedla rovněž na festivalu pořádaném při příležitosti 150. výročí vysvěcení českého katolického kostela sv. Václava ve Spillville, v němž hrával i Antonín Dvořák. Loňského roku podnikla další americké turné a úspěšně vystoupila v New Yorku, Minneapolis a Chicagu. Je dlouholetou uměleckou ředitelkou a dramaturgyní mezinárodního Brněnského varhanního festivalu a v současné době vykonává činnost předsedkyně Klubu moravských skladatelů.
Iva Bartošová se řadí k mladší generaci českých pianistů. Klavírní hru vystudovala na brněnské konzervatoři u ruské pianistky Inny Aslamasové a na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě pod vedením Idy Černecké a Magdaleny Bajuszové. Své interpretační umění rozvíjela také během roční stáže na Kunstuniversität v rakouském Grazu u Markuse Schirmera. Zúčastnila se mnoha hudebních kurzů a workshopů s českými i zahraničními interprety, v poslední době se také vzdělává v oblasti jazzu. V roce 2009 získala na mezinárodní klavírní soutěži v Mnichově Cenu za nejlepší provedení romantické skladby. Je umělecky činná sólově i jako komorní hráč, s matkou Hanou Bartošovou vytvořila koncertní duo klavír a varhany. Spolupracuje rovněž s různými orchestrálními tělesy. V roce 2010 upoutala sólovým recitálem ve Washingtonu DC; z tamějšího vystoupení v Kennedy center of performing arts, Milenium stage byla pořízena živá nahrávka. Americkému publiku se dále představila na koncertech v Marylandu, Iowě, Wisconsinu a Illinois. Vystoupila se sólovým programem nebo v duu s Hanou Bartošovou. Koncertovala rovněž v Dánsku, Rakousku a Itálii. Její repertoár zahrnují skladby různých stylových období; důraz klade na interpretaci děl pozdního romantismu nebo hudby 20. a 21. století. V jejím podání zazněly také skladby brněnských soudobých autorů, v premiéře např. uvedla Lyrická preludia Milana Slimáčka a Concertino pro klavír a varhany Zdeňka Pololáníka. Účastní se různých hudebních projektů na podkladě svého zájmu o vztahy mezi vážnou a jazzovou hudbou nebo dalšími žánrovými, popř. mimohudebními přesahy (spolupracovala např. s překladatelem Martinem Hilským a hercem, recitátorem Alfrédem Strejčkem). Věnuje se rovněž improvizaci. Některé z jejích improvizací zazněly při jazzworkshopu v Praze během veřejných jam sessions. Účinkovala např. i s jazzovým pianistou a dirigentem Milanem Vidlákem.