Ebenův Labyrint na Brněnském varhanním festivalu
Hana Bartošová a Vladimír Krátký společně nastudovali Labyrint světa a ráj srdce od Petra Ebena. Spolu s dalšími skladbami jej přednesou na jednom z koncertů Brněnského varhanního festivalu.
Rubriky: Klasika, Akce
Datum: 19. května 2019 od 19:30 — 19. června 2019 do 21:45
Místo: jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno
Organizátor: Klub přátel moravských skladatelů
HANA BARTOŠOVÁ
VLADIMÍR KRÁTKÝ – umělecký přednes
Zdeněk Gottvald – varhanní spolupráce
sólistky dětského pěveckého sboru Primavera
Labyrint světa a ráj srdce
Petr Eben (1929–2007) – Jan Amos Komenský (1592–1670)
- Prolog (velkolepý vstup na jeviště světa)
- Pohled na svět
III. Masky
- Šípy smrti
- Sladké okovy lásky
- Slavnost akademie
VII. Nevědomost učených
VIII. Kolo štěstěny
- Zločinnost lidského pokolení
- Klamný příslib zlatého věku
- Marnost nad marnost
XII. Zděšení a mdloba
XIII. Návrat k Bohu
XIV. Epilog (meditace)
Petr Eben k dílu:
„Poutník, který prochází labyrintem světa, nenachází v něm nic potěšujícího a obrací se k svému Bohu ve svém srdci. To, co mě však na Komenského postoji nejvíce dojímá, je jeho neúnavná práce pro zlepšení tohoto světa. V tom může být příkladem i pro naši současnost: zachovat si vlastní kritický pohled a odstup od tohoto světa, ale všechny své síly věnovat na jeho zlepšení. Ve varhanních improvizacích cituji chorály z Komenského Amsterodamského kancionálu, někdy se snažím modernějším způsobem vyjádřit dramatické pasáže textu, jako například deformaci lidských tváří, svištění šípů nebo sklouzávání z kola Štěstěny. Celá atmosféra textu není idylickou procházkou světem, ale hořkým, satirickým, bizarním a někdy takřka apokalyptickým pohledem na svět – a takový je i charakter hudby.“
Hana Bartošová vystupuje s podporou Geoffa Pipera, zakladatele společnosti Music Enterprise, Lucemburk podporující českou hudbu.
Hana Bartošová patří k předním českým varhaníkům a aktivním propagátorům české hudby v zahraničí. Absolvovala hru na varhany na brněnské konzervatoři u Josefa Pukla a na JAMU v Brně u Aleny Veselé. Své umělecké vzdělání dále rozšiřovala na mistrovských kurzech pod vedením význačných varhaníků. Těžištěm jejího repertoáru je česká hudba od baroka až po současnost, řadu soudobých děl provedla ve světové premiéře, zejména z tvorby brněnských skladatelů. Se zájmem koncertuje na historických nástrojích. Vyvíjí bohatou uměleckou činnost doma i v zahraničí, účinkovala téměř ve všech zemích Evropy, v Rusku a USA. Spolupracuje s řadou sólistů a hudebních ansámblů, natáčí snímky pro české i zahraniční rozhlasové a televizní společnosti a na CD. K dosavadním vrcholům její umělecké činnosti patří koncert na varhanním festivalu v italském městě Sant Elpidio a Mare pod záštitou Enia Moriconeho, účinkování na Dnech české kultury ve francouzském Nancy, na slavnostních koncertech k zasedání Rady bezpečnosti EU v Praze a Koncertě pro Evropu ve vídeňském dómě sv. Štěpána pořádaném velvyslanectvím České republiky. Za zmínku stojí i pozvání Českého kulturního centra a Rumunského rozhlasu na festival Varhanní noci v Bukurešti. V roce 2010 uskutečnila na podnět společnosti Czech Heritage Partnership svou první koncertní cestu do USA, na níž se americkému publiku představila s programem české hudby v Iowe, Wisconsinu a Marylandu; mj. i v koncertním duu se svou dcerou Ivou, pianistkou. Vystoupila také na festivalu k 150. výročí vysvěcení kostela sv. Václava ve Spillville, kde v minulosti hrával Antonín Dvořák. Během dalšího amerického turné úspěšně prezentovala české varhanní umění v New Yorku, Minneapolis a Chicagu. V současné době vykonává činnost umělecké ředitelky a dramaturgyně Brněnského varhanního festivalu a předsedkyně Klubu moravských skladatelů.
Vladimír Krátký, herec Národního divadla v Brně, absolvoval obor herectví na JAMU v Brně. Umělecky působil na několika divadelních scénách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. K nejvýraznějším rolím, které ztvárnil ve Východočeském divadle v Pardubicích, patří např. Merkucio v Shakespearově Romeovi a Julii, Ruy Blas ve stejnojmenném romantickém dramatu Huga nebo Nil v Gorkého Měšťácích. S novými uměleckými podněty se setkal v ostravském divadle Petra Bezruče; účinkoval zde v inscenacích režisérů Josefa Janíka a Ilji Racka. V Hradci Králové hrál pod vedením režiséra Jana Grossmanna v Gogolově Revizorovi školního inspektora Chlopova, v Molièrově Donu Juanovi Dona Alonza, v Brechtově Panu Puntilovi vytvořil roli Surkally. Mezi dalšími rolemi lze jmenovat profesora Higginse ve Shawově Pygmalionu, Figara v Beaumarchaisově Figarově svatbě a Athose ve Třech mušketýrech po třiceti letech. Účinkoval rovněž v několika inscenacích Miroslava Krobota nebo Josefa Krofty ve studiu Beseda. V roce 1984 se stal členem činohry tehdejšího Státního divadla v Brně, kde vytvořil četné role pod vedením Aloise Hajdy a Zdeňka Kaloče. Připomeňme jeho postavy v Kaločových adaptacích Dostojevského či celou plejádu shakespearovských nebo ibsenovských rolí. Pozornost vzbudil i svými výkony v Divadélku na Hradbách (nynější Malé scéně Mahenova divadla), oblíbené bylo i jeho podání sluhy Felixe v Labichově komedii Slaměný klobouk. Spolupracoval také s režisérem Zbyňkem Srbou (role Antonína Karase v adaptaci Bassova Cirkusu Humberto), Arnoštem Goldflamem (postava Lékárníka v Poláčkově Okresním městě), J. A. Pitínským a dalšími. Ztvárnil řadu pohádkových rolí v představeních pro děti. Pedagogicky byl činný na brněnské konzervatoři. Dlouhá léta umělecky působí v Českém rozhlase.
Zdeněk Gottvald studoval hru na varhany u Hany Bartošové. Své hudební vzdělání si rozšířil na mistrovských kurzech u významných světových interpretů. U Sylvaina Pluyauta se specializoval na starou i soudobou francouzskou varhanní literaturu, u Douglase Hollicka studoval díla barokních mistrů, především severoněmecké varhanní školy s důrazem na Dietricha Buxtehudeho. Jako sólista a člen hudebních těles získal celou řadu ocenění na národních i mezinárodních soutěžích. Společně s Chrámovým sborem při kostele Nejsvětější trojice v Brně-Králově Poli nahrál mši Jiřího Pavlici Missa brevis. Pravidelně vystupuje sólově i jako doprovazeč. Dlouhodobě se podílí na organizaci Brněnského varhanního festivalu.