Václav Koubek: Avé (recenze CD)

Václav Koubek: Avé (recenze CD)
14. května 2011 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Písničkář a akordeonista Václav Koubek natočil své nové album Avé s kytaristou Janem Ponocným, saxofonistou Jaroslavem Jeřábkem a s bubeníkem Pavlem Fajtem. Jako host v několika písních zpívá Karolína Kamberská. Přečtěte si naši recenzi a napište do diskuse pod článkem, jak se písně Václava Koubka (nejen ty nové) líbí vám.

Václav Koubek: AvéJméno písničkáře Václava Koubka velkým písmem, další tři jména (Jan Ponocný, Pavel Fajt, Jaroslav Jeřábek) písmeny menšími. Obal alba Avé však klame, protože více než o další Koubkovu sólovou nahrávku jde o počin kapely. Co na tom, že Koubkův zpěv-nezpěv rozeznáme po první slabice. Velkou část melodií tentokrát složil kytarista Ponocný, autorsky se na albu podílel i saxofonista Jeřábek a nejen v předehrách písní Lodivod a Probouzíš vás na první poslech zaujmou bicí Pavla Fajta. Koubek měl na dobré kapely vždycky štěstí (připomeňme například jeho krátkou spolupráci s Trabandem), s Ponocným a Jeřábkem navíc spolupracuje dlouhodobě, ale právě účast Pavla Fajta, dalšího samorosta české alternativní hudby, jeho tvorbu posouvá ještě o několik příček výš.

Celým albem se táhne postava tajemné Avé. Slovo, kterým písničkář nazval celou desku, můžeme vnímat nejen jako jméno konkrétní ženy (a milostná témata na albu trochu překvapivě převažují), ale i jako symbol, esenci ženství (asociace s pozdravem Ave Maria je naprosto příhodná). Díky užívání – a možná i nadužívání tohoto slova – je album jako celek možná malinko nesrozumitelné, ale současně zdravě tajemné. Není třeba se pokoušet dešifrovat slova „Avé jsi vším / proudem mé řeky“ nebo „Jaro je Avé teď už vím / Jaro je Avé ten den“. Vedle témat milostných a možná až příliš všedních (Proč tu nejsi se mnou) se Koubek i zde dotýká filosofické, nadnáboženské roviny uvažování. V písni Abrahám se tak v jednom verši setkají „mudrc poutník rabín zen“, přičemž jde možná o jednu a tu samou postavu.

Své dávno známé handicapy (nepřesné intonování, nestandardní výslovnost sykavek) Koubek vyvažuje právě spoluprací se zmíněnými muzikanty. Je až překvapivé, jak tentokrát ustupuje do pozadí jeho akordeon. Převažují folkrockové písně (od skočných vypalovaček typu úvodní Nikdo nikdy až po baladu Proč tu nejsi) a vedle už zmíněných výtečných bicích Pavla Fajta stojí za pozornost kytarové hrátky Honzy Ponocného (střídá akustické i elektrické kytary), koření ve formě Jeřábkova saxofonu a také hostování Karolíny Kamberské. Zatímco na svých vlastních albech (včetně nahrávek Sester Steinových) zní její hlas syrově a alternativně, zde tvoří kultivovaný a jemný kontrast ke Koubkovu „vyprávěnému zpívání“. A vlastně ještě jinak bychom projevu tohoto svérázného písničkáře mohli říkat. Píseň Nebruč mi vnukla, že bychom mohli mluvit právě o sympatickém bručení. Přitom však zdůrazňuji, že si Koubek dává velmi záležet na pečlivé výslovnosti („Miluji jen ji“).

Po textové stránce je Avé Koubkova osobní – až intimní – výpověď. Přesto je pro mne toto album zajímavé především po hudební stránce. Spolupráce Václava Koubka s Pavlem Fajtem se povedla na výbornou, což je jistě zásluha nejen Jana Ponocného coby producenta desky.

Vydavatel: Václav Koubek
Celkový čas: 46:22