Sisa Feher & Fehero Rocher: Cirrus (recenze CD)

18. listopadu 2016 Jazz, Recenze, World music Autor: Milan Tesař

Mladá slovenská zpěvačka Sisa Feher se na svém novém albu nedotýká pouze jazzu, ale také slovenského folkloru. Přes množství vlivů působí album jako ucelená suita.

Cirrus je druh oblaku, který tvoří jemná průsvitná vlákna. Analogie s hudbou – a to s klidnou hudbou různých žánrů – se pochopitelně nabízí. Vlákna melodii se spojují tak harmonicky, že výsledek, navzdory „vláknovitosti“, cítíme jako jeden celek – jemný, lehký, nadnášející naši pozornost. Cirrus je totiž oblak vysokého, modrého nebe. Zpravidla modřejšího než měsíčná noc na vkusném, ale přece jen trochu temném obalu nového alba Sisy Feher.

Na tuzemských pódiích byla mladá slovenská zpěvačka dosud známa díky své druhé, energičtější, do funku a soulu zabarvené, kapele Pitch Bender, se kterou v roce 2009 získala cenu za nejlepší jazzový výkon v soutěži Jazz Talent v klubu Jazz Dock v Praze. Fehero Rocher, se kterým Fehérová nyní debutuje, je novější projekt. Přesto i tato akustická jazzová sestava má za sebou první úspěchy, například Cenu za individuální výkon a zralý koncept ze soutěže Nové tváře slovenského jazzu. A „zralý koncept“ lze mezi řádky číst i na albu Cirrus, jakkoli na první poslech zní jako sice příjemná, ale poněkud nesourodá směs písní a vlivů. Vždyť si stačí poslechnout první tři písně alba – zpěvaččinu autorskou (spoluautorem je kontrabasista Miloš Klápště) Stranger In His Home, slovenskou lidovou Páslo dievča pávy a broadwayskou muzikálovou melodii z 60. let A Taste Of Honey. A to se za polovinou alba ještě dočkáme překvapivé předělávky písně She Brings The Rain od skupiny Can.

Zdánlivě nepochopitelná směs vlivů a materiálu je však paradoxně silou alba. Právě zde lze vidět paralelu s průsvitnými vlákny oblaků cirrů, bílých závojů, z nichž nikdy neprší. Tak jako se jejich vlákna na obloze proplétají a tvoří zajímavé obrazce, troufne si sice mladá, ale už zkušená jazzová zpěvačka propojit zdánlivě nespojitelné. Její autorské písně směle konkurují desetiletími prověřenému standardu a několik slovenských lidových melodií v aranžích Federica Da Vittora a celé doprovodné kapely i díky Sisinu hlasu jazzové desce sluší. Fehérová zpívá suverénně a dynamicky. Z jednotlivých hráčů na sebe strhává pozornost právě pianista Da Vittor (Páslo dievča pávy), důležitá je role basisty Miloše Klápštěho (She Brings The Rain). Ve skladbě Blind Sign přechází celek až do latiny a popu, aniž by ztratil zakotvení v akustickém jazzu se dvěma harmonickými nástroji (kytara a piano).

V závěru alba Fehérová se svou skupinou některé akcenty opakuje, ale možná to, že mi píseň Oddavac še budu svou náladou připomíná Páslo dievča pávy, není náhoda. Album totiž nakonec nepůsobí jako sled jednotlivých písní, ale jako jakási suita, který začíná už zmíněnou směsí písní různých vlivů a končí čtyřmi lidovými melodiemi za sebou. Jako pomyslný trychtýř, do nějž naléváme různé inspirace, ale slovenská lidová melodika nakonec vítězí a vytéká spodním otvorem ven jako ten nejvýraznější vliv.

Vydavatel: Slnko Records
Žánr: jazz/písně
Celkový čas: 45:27