Sima Martausová: Na pravom poludní (recenze CD)

31. července 2015 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Tři alba ve třech letech vydala slovenská písničkářka Sima Martausová. Přinášíme vám recenzi třetího z nich, které natočila pod hlavičkou Sima Martausová & 5 chlapov v kapele. V oné kapele se sešli například basista Martin Gašpar, hráč na perkuse Igor Sabo nebo kytarista Martin Zajko. Autorkou všech písní je Sima Martausová.

Simě Martausové se povedla zajímavá věc. V roce 2009 vstoupila na scénu jako křesťanská zpěvačka, vítězka soutěže Gospel Talent. O čtyři roky později s albem Dobrý deň, to som ja prorazila i mimo křesťanskou sféru a v tomto úspěšném tažení pokračuje s novinkou Na pravom poludní. Pozornost si zaslouží nejen zpěvaččiny výrazné melodie a nevšední texty, ale také doprovodná kapela, kterou tvoří „5 chlapov“, skutečné špičky slovenské scény.

O Simě a její tvorbě leccos prozrazuje grafická úprava obalu. Digipack je barevný, s fotografiemi (ta titulní, se zpěvačkou na prahu nikoli zánovního domu, se mimochodem moc povedla). Ovšem v něm je vložena knížečka s texty – prostá, pouze s černými písmeny na bílém pozadí, bez obrázků. Jako by nám tím autorka signalizovala, že slova jsou v jejích písních velmi důležitá. A v první fázi není třeba ani číst, stačí se dívat. Na první pohled si všimneme veršů různé délky, u mnoha písní rozvolněných, nepravidelných. Ne že by Sima rezignovala na konvenční rýmování a pravidelnou strukturu slok. Řadě jejích písní však dodává dynamiku střídání kratších a delších, rozvolněnějších, veršů. Typickým příkladem je skladba Cirkus. Drobných nepravidelností, které Simině tvorbě dodávají napětí, však na album najdeme mnohem víc – Čižmy, Banánova šupka, Buď mi doktorom

I když Simu doprovází výborná kapela, ona sama zůstává v první řadě písničkářkou. Její melodie by obstály i bez bohatě aranžovaného doprovodu a její texty zaujmou jemnou poetikou. Za pozornost stojí slovní hříčky v Ko(mätě), metafory v 8:30, bajka Kormorán i originální práce s obrazem Banánové šlupky. Ostatně vše předznamenává úvodní píseň Želé s výrazným refrénem: „V oranžovo-červenej vchádzam do rúk jesene / Odpustené bolo všetko poblúdenej Magdaléne.“

Podobně výrazné jako obrazy v textech jsou některé Siminy melodie. Nejsilnější jsou opět písně 8:30 nebo Banánová šupka, ale stojí za to poslechnout si i hutnější Karavan. Naopak Čižmy jsou spíše nevýrazné a legrácka – či osobní vyznání spolupracujícím muzikantům – 5 chlapov v kapele trochu rytmicky zaskřípe.

Chlapi v kapele se postarali o pestré aranže alba. Jasné barvy akustických strunných nástrojů dodal Martin Zajko, avšak některé písně jsou postavené především na klávesách a rytmice. Přitom klávesové nástroje v některých momentech suplují akordeon (8:30), jinde vyplouvá na povrch zvuk klavíru (Čižmy). Důležitá je i role několika hostů a především pak trumpetisty Juraje Bartoše (Ko(mäta)).

Na pravom poludni není album na jeden poslech. Síla některých skladeb se ze zdánlivé šedivosti vyloupne až naponěkolikáté, někde je třeba odmyslet si hudební doprovod (sice technicky skvěle zahraný, ale malinku rušící), aby vynikla podstata písně. Důležité však je především to, že Sima Martausová na svém třetím albu nabízí vyrovnaný repertoár, na který může být hrdá. Stejně jako na těch 5 chlapov, kteří ji doprovázejí.

Vydavatel: Agetúra JOMA
Celkový čas: 52:20