Poetica Musica: Milosrdne (recenze CD)

Poetica Musica: Milosrdne (recenze CD)
29. listopadu 2016 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Košická tvůrčí skupina Poetica Musica připravila příspěvek k Roku milosrdenství v podobě alba nazvaného Milosrdne. Obsahuje písně k meditaci nad jednotlivými aspekty Božího milosrdenství.

Matka. Iluze. Lék. Odpuštění. Stůl. Radost. Domov. Náklonnost. Evangelium. Z počátečních písmen těchto devíti slov lze sestavit slovenské slovo Milosrdne. Košická „tvůrčí skupina“ Poetica Musica tak nazvala své aktuální album. Je to mimochodem už její druhý počin, který souvisí s vrcholícím Rokem milosrdenství.

V čele skupiny Poetica Musica stojí zpěvačka, pianistka, skladatelka a textařka Zuzana Eperješiová a Martin Gnip, „koordinátor a autor námětů a textů“. Dalšími stálými členy jsou Michal Lörinc (bicí), Peter Jakab (kytara) a Pavol Jakab (baskytara), ale jednotlivých aktivit se účastní další tvůrci. Skupina začínala s komponováním a vydáváním hudebně-poetických pásem jako Áno za rodinu, Áno za život, Naplnená nebo rozsáhlých poém doplněných písněmi Modlitba Magdalény a Modlitba Ondreja. V roce 2015 vydala své první písňové album Makarioi, věnované tématu blahoslavenství se zdůrazněním prvku milosrdenství. Jen o několik měsíců později následovalo pásmo písní inspirovaných poselstvím adventu a Vánoc Krajinou nekrajinou a letos – jako doprovod katechezí při přípravě na SDM 2016 v Krakově – vznikla novinka Milosrdne.

Podobně jako na svých minulých albech skupina balancuje na hraně melodického popu, šansonu a folku. Základním doprovodným nástrojem je klavír, jehož úkolem je především podtrhnout naléhavost textu. Jemná rytmika skladby pouze zdobí, nikde nevystupuje do popředí a nepřehlušuje zpívané slovo. I album Milosrdne je tak především sbírkou modliteb, respektive písní inspirovaných životem s Písmem a životem pro Boha.

Poetické texty Zuzany Eperješiové mají často více významových vrstev. Například úvodní skladba Matka, pojednávající o mateřském rozměru milosrdenství, neodkazuje pouze k Marii, ale také ke starozákonním textům (Iz 49,15) nebo k ženství a mateřství obecně. Důležitým tématem je léčivá síla milosrdenství (v písni Liek: „Ty vládneš pokoleniam / tebou sme uzdravení“; ve skladbě Stôl: „Že ruka lekára / srdce a dušu chorého / na nové pretvára“) a také obraz kříže: „A možno som to ja / práve ten zranený / a len tvoj kríž / nie je ilúziou.“

Písně skupiny Poetica Musica nejsou prvoplánové „hitovky“, které by se člověk po prvním poslechu naučil a s radostným tleskáním je zpíval se společenstvím podobně naladěných přátel. Navzdory melodickým refrénům a pravidelné struktuře slok mají spíše charakter usebrané modlitby. Jejich úkolem není rozjásat dav, ale naladit jednotlivce k tomu, aby se začetl do Písma nebo si na webu www.poeticamusica.net dohledal katecheze, které vznikaly souběžně s albem. Každá devíti písní, každý z devíti tematických okruhů tak může být malým můstkem ke ztišení a k rozhovoru s milosrdným Bohem.

Žánr: pop
Celkový čas: 33:02