Noční optika: Coming So(o)n (recenze CD)

24. ledna 2016 Jazz, Recenze Autor: Milan Tesař

Slovní hříčku se slovy soon a son zakomponovala do názvu svého adventně-vánočního alba jazzová skupina Noční optika. Album je však hravé i jinak – zábavnou hru nabízejí názvy skladeb i samotný poslech.

Páté album jazzové skupiny Noční optika se od jejích předchozích titulů liší jednak tím, že jde o desku adventně-vánoční, a jednak tím, že poprvé neobsahuje autorské skladby členů kapely. Nicméně oba tato tvrzení jsou pravdivá jen zčásti. Coming So(o)n je album tak zajímavé a nadčasové, že má smysl je poslouchat i mimo vánoční dobu. A autorské zásahy, které s tradičním materiálem Jakub Dvořáček a Miroslav Nosek udělali, jsou tak výrazné, že spíše než jazzové úpravy písní ze starých kancionálů máme před sebou originální kompozice adventními a vánočními písněmi inspirované. To ostatně pánové podtrhují i tím, že ve většině případů skladbám nenechali jejich původní názvy, ale vybrali jiné slogany z jejich textů. Posluchač tak má před sebou zajímavý úkol – má nejen odhalit v nové skladbě původní melodii, ale současně pátrat po jejím správném názvu. Například z písně Kristus příklad pokory se tak stala skladba Hříšným podobného.

Mimochodem právě Kristus příklad pokory, stará pašijová píseň, jako by se do kontextu radostného alba nehodila. Nicméně pánové z Noční optiky jejím zařazením ukazují, že vánoční a velikonoční poselství patří neodmyslitelně k sobě – jako například v Reynkově básni Kříž, případně na dva roky starém vánočním albu kytaristy Michala Hromka, který pro změnu propojil poselství adventu a Vánoc se svatodušním hymnem.

Skupina Noční optika si pro svá zpracování zvolila písně z Evangelického zpěvníku. Hlavním upravovatelem – a skladatelem – je v tomto případě klávesista Jakub Dvořáček, který má s kancionálovými písněmi sám zkušenost jako varhaník při bohoslužbách. Ve dvou případech jej doplnil kytarista Miroslav Nosek, který s ním od prvního alba Noční optiky tvoří charakteristický autorský tandem. Pánové vybrali čtyři písněmi adventní, tři vánoční a jednu zmíněnou postní. Mimochodem velký důraz na adventní repertoár chválím – krásné melodie rorátních zpěvů jsou většinou ve srovnání s vánočním repertoárem opomíjeny.

A co se tedy Noční optice povedlo s léty prověřenými písněmi udělat? Především je pánové naprosto přirozeně převedli do jazzové instrumentace. Flétna Štěpána Zbytovského, klávesové nástroje Jakuba Dvořáčka i kytary Miroslava Noska k nám promlouvají s naprostou samozřejmostí, Jan Dvořák písně zdobí sóly na bicí, a v kombinaci toho všeho zní pak skladba Věčná vrata (původně Zvedněte brány svrchků svých) skutečně jako jazzový standard. Krásně kapela rozvíjí známý melodický motiv z písně Aj čas vzácný přišel, zde pod názvem Noc bludů odešla. Do adventní písně Vítej Jezu Kriste (pod názvem Každou slzu z líce) se dostal bluesový motiv, Kvas radosti je jednoznačný hit. Vedle vlastních variací na původní melodie a harmonie pak pánové do jednotlivých skladeb vkládají další citáty a odkazy, mimo jiné na Jingle Bells coby světský vánoční hit. Tedy další rozšíření rozměru Vánoc – základem sice zůstává očekávání Spasitele a jeho narození, ale sáně s rolničkami na sněhu k zimním svátkům přece také patří.

Páté album Noční optiky je výjimečné tím, že ačkoli vyšlo ze zcela konkrétního materiálu, výsledkem je univerzální nadčasová nahrávka s mnoha přesahy a konotacemi. Nahrávka, jejíž poslech je velkým dobrodružstvím.

Žánr: jazz
Celkový čas: 48:00