Jubilejní Pražské jaro
Program jubilejního 70. ročníku festivalu Pražské jaro přináší 45 koncertů se širokým dramaturgickým rozpětím – od hostování velkých zahraničních symfonických orchestrů, přes koncerty komorní hudby, až po specifické projekty přinášející premiéry nových děl či hudbu starších epoch v autentické interpretaci.
V květnu do Prahy na pozvání Pražského jara zavítá mimořádně silná sestava zahraničních symfonických orchestrů v čele se svými šéfdirigenty – Petrohradská filharmonie s Jurijem Těmirkanovem, NDR Sinfonieorchester Hamburg s Thomasem Hengelbrockem, Royal Liverpool Philharmonic s Vasilijem Petrenkem, Budapest Festival Orchestra s Ivánem Fischerem a v neposlední řadě Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia se Sirem Antoniem Pappanem, kteří se v Praze představí vůbec poprvé.
Do programu festivalu bylo zakomponováno několik dramaturgických linií s akcentací symfonických děl Johannesa Brahmse, Gustava Mahlera a Dmitrije Šostakoviče.
Petrohradská filharmonie přijíždí na dva koncerty s programem sestaveným výhradně z děl Šostakovičových. Jejich první vystoupení (16. května) nabídne celovečerní monumentální Symfonii č. 7 “Leningradskou”. Druhý večer (17. května) zazní jeho Houslový koncert č. 1 v podání Juliana Rachlina a Pátá symfonie.
přijíždí na dva koncerty s programem sestaveným výhradně z děl Šostakovičových. Jejich první vystoupení (16. května) nabídne celovečerní monumentální Druhý večer (17. května) zazní jeho v podání a .Dvě symfonická díla Gustava Mahlera zazní rovněž ve dvou po sobě jdoucích dnech. Nejprve 21. května uslyšíme jeho mimořádně populární Pátou symfonii, která je mnohými dirigenty považována za orchestrální “majstrštyk”, jenž orchestru umožňuje prokázat dokonalost souhry a pro dirigenty je prubířským kamenem jejich schopnosti uchopit spletitost barevné polyfonie rozehrávající se napříč skupinami orchestru. O mimořádných kvalitách symfonie jistě svědčí skutečnost, že si ji pro své inaugurační koncerty vybrali kupříkladu Sir Simon Rattle, když se před lety stal šéfdirigentem Berlínské filharmonie, či Zdeněk Mácal, když stanul v čele České filharmonie. Podobnou výzvu přijímá také mladý finský dirigent Pietari Inkinen, pro nějž se pražskojarní debut stane zároveň inauguračním koncertem na pozici šéfdirigenta Pražských symfoniků FOK. Mahlerova Třetí symfonie je snad nejrozsáhlejším symfonickým dílem v dějinách hudby. Celovečerní monolit v podání České filharmonie pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, Pražského filharmonického sboru, Kühnova dětského sboru a Elisabeth Kulman, která se zhostí altového partu, uslyšíme 22. května.
A poslední toto “symfonické dvoudenní” zařazuje dvě symfonie Brahmsovy. Na koncertu 29. května zazní v podání Budapest Festival Orchestra jeho První symfonie a hned dne následujícího Česká filharmonie v nastudování Jukky–Pekky Sarasteho zahraje Čtvrtou symfonii.