Janovy pašije G. F. Händela
Poledne Květné neděle ozdobí jeden ze skvostů duchovní hudby 18. století.
Pravidelná polední Hudební siesta se o Květné neděli obrátí od moncertů a symfonií k postní duchovní hudbě. O pašijové neděli to budou samozřejmě pašije, které jsme tentokrát vybrali z tvorby Georga Friedricha Händela.
Vznikly v době, kdy byl teprve devatenáctiletý Händel druhým houslistou hamburského orchestru. Poprvé byly provedeny na Velikonoce roku 1704. Jeho přítel a hudební kritik Johann Matheson však na ně napsal zdrcující kritiku, která byla částečně výsledkem jejich osobního sporu. Roztržka mezi Händelem a Mathesonem dospěla až k souboji na kordy, při němž byl Händel málem zabit. Mathesonův kord se zastavil o kovový knoflík na Händelově kabátě. Jen díky tomuto knoflíku se dodnes můžeme těšit z mnoha nádherných oratorií, které Händel i díky Mathesonovi napsal. Oba muži se totiž opět spřátelili a Matheson později uvedl Händela do anglického prostředí, které se mu stalo druhým domovem. Za svého pobytu v Hamburku mladý Händel navázal styky s básníkem a libretistou Christianem Postelem, který mu k Pašijím podle svatého Jana vytvořil text. Opírá se o 18. a 19. kapitolu Janova evangelia, takže zde uslyšíme jak evangelistu, kterého (na nahrávce, kterou budeme vysílat) zpívá tenorista Martin Klietmann, tak také Ježíše – tentokrát v podání barytonisty Józsefa Moldvaye a Piláta, kterého ztvárnil contratenorista Charles Brett. V dalších rolích se představí: sopranistky Mária Zádori, Ibolya Verebics a Judith Németh, tenorista Gábor Kállay, barytonista István Gáti a nebude chybět ani komorní sbor. Na dobové nástroje bude doprovázet soubor Capella Savaria, který řídí Pál Németh.