Jakub Zahradník: Hudba 1 báseň (recenze demo CD)

5. února 2010 Recenze, Jazz Autor: Milan Tesař

Jednou z nejhranějších písní na Proglasu v roce 2009 byla balada klavíristy Jakuba Zahradníka Tam, kde studený je pramen. Šlo o jednu z pilotních skladeb projektu Hudba 1 báseň, který vedle autora tvořili hráč na foukací harmoniku Charlie Slavík, flétnista Robert Fischmann a zpěvačka Lenka Molová. Přečtěte si naši recenzi promo CD kapely, která se po několika měsících exstence bohužel rozhodla ukončit činnost.

Pozor, toto není článek o oficiálně vydaném albu! Jedná se pouze o šestipísňové promo CD, jehož úkolem bylo představit především lidem v médiích a pořadatelům koncertů nový (a bohužel zřejmě jen krátkodechý) projekt pianisty a skladatele Jakuba Zahradníka. Dalšími členy skupiny byli flétnista Robert Fischmann (mj. Irish Dew, Taliesyn, Michal Hromek Consort), hráč na foukací harmoniku Charlie Slavík (Highway 61 a St. Johnny Band) a velmi příjemná mladá zpěvačka Lenka Molová. Spojením jejího průzračného a „usměvavého“ hlasu se Zahradníkovým šansoniérským přístupem, Slavíkovým bluesovým cítěním a keltským nádechem Fischmannovy flétny vznikla příjemně poslouchatelná a netuctová hudba.

Promo CD nestihlo přinést ucelený pohled na skupinu. Spíše šlo o první nástřel toho, jak by Hudba 1 báseň mohla v budoucnu hrát a z jakých zdrojů mohla čerpat. A tak tu najdeme Zahradníkovu klavírní instrumentální skladbu In The Porthole, soundtrack k imaginárnímu detektivnímu filmu s vtipným využitím dechového sytezátoru (Fischmann). Je tu ve dvou (!) verzích Píseň beze slov, zřejmě podle autora rádiový hit, avšak podle mne nejméně nápadná skladba CD, vhodná snad jako dohra případného alba. Je tu pěkný kousek pro klavír a harmoniku se zpěvem „staroanglického“ textu (An’ ma’n ye away noo?) básnířky Katriny Porteous, jejíž poezii Zahradník zhudebnil už na své předchozí demonahrávce Five Sea Songs s Katkou García. A konečně jsou tu dvě výrazné balady – Tam, kde studený je pramen (jedna z nejhranějších skladeb na Proglasu v roce 2009) a Zázračné čekání. V první z nich vede Lenka Molová dialog s tklivou Fischmannovou flétnou, ve druhé vás vedle zpěvaččina hlasu upoutá klavír a samozřejmě i pěvecký dvojhlas s autorem. Sám Jakub Zahradník není nijak výjimečným zpěvákem a má občas problémy s frázováním (přízvuky na nepatřičných slabikách: na RŮžích, dívku slePOU), avšak píseň samotná je dobře vystavěná a díky originálnímu nástrojovému obsazení kapely a zpěvaččině hlasu se opravdu příjemně poslouchá.

Mimochodem dívčí hlas Lenky Molové se diametrálně liší od plného rockového zpěvu tragicky zesnulé Pavly Kapitánové, se kterou Zahradník v roce 2004 natočil album Pouť přes vyhnanství. Ačkoli tedy nelze srovnávat, v obou případech měl Jakub Zahradník na výběr pěvecké partnerky štěstí.

Recenzované CD je opravdu jen torzo. Byl to příslib alba, které mohlo být jednou z událostí letošního (?) roku. Bohužel podle zpráv z prosince 2009 skupina Hudba 1 báseň ukončila koncertní činnost, a to především pro nezájem ze strany pořadatelů. Novým projektům, byť složeným z tak zajímavých a zkušených muzikantů, se dnes bohužel prosazuje těžko. A když jsou hudebníci zvyklí na určitý standard, je pro ně pochopitelně těžké až nemožné začínat úplně od nuly zkoušet štěstí přes regionální přehlídky a předkola festivalů.

Vydavatel: Pagat Ultimo musical productions, s. r. o.
Rok natočení: 2009
Žánr: šanson