Folk Team: Nebudu (recenze CD)

Folk Team: Nebudu (recenze CD)
21. září 2012 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Po dvanácti letech vydala brněnská skupina Folk Team nové studiové album. CD se jmenuje Nebudu a obsahuje autorskou tvorbu obou kytaristů skupiny, Romana Venclovského a Ivana Huvara, který je také autorem všech textů.

Brněnská skupina Folk Team bude už brzy slavit 40. narozeniny. Na novince Nebudu, své první studiové nahrávce po dvanácti letech, se představuje tak, jak ji dlouhá léta známe. A současně zní moderněji než dříve. I když se totiž autoři i muzikanti mění podle hesla „evoluce, nikoli revoluce“, od roku 2000 se nutně posunul jak textařský styl Ivana Huvara, tak celý projev kapely. Hudebně album navazuje na svého předchůdce s názvem Velký prachy. Folkrock až melodický rock převažuje na folkem (ze sestavy vypadla flétna) a vedle povinných balad nechybějí ani výrazně taneční melodie. Změnou je návrat bývalého člena Folk Teamu Vratislava Lukáše s violoncellem, který dostal výraznou roli v upravené básni Mariny Cvetajevové Krutá láska. Kapelník a houslista Pavel Kopřiva se blýskne v úvodní „keltské“ písni Nadčlověk i v následující „romské“ V brněnským Bronxu a Roman Jež si střihne pianový rokenrol v Poslali tě z pekla. Víc než kdy dříve Folk Team klade důraz také na čitelnou basovou linku (Dalibor Dunovský). To vše jsou samozřejmě jen detaily, ale právě díky nim je deska, složená z řemeslně dobře vystavěných melodií obou kytaristů Romana Venclovského a Ivana Huvara, jaksepatří pestrá.

Skočné rytmy i výrazné klenuté melodie zaujmou na první poslech – pomalejší Krutá láska a Skála i rychlý Nadčlověk vás po chvíli donutí prozpěvovat si a vůbec nevadí, že vám ty nápěvy budou znít povědomě. Jenže písně Folk Teamu vždy stály na textech. Už ve starších písních Golem nebo Evropa se Ivan Huvar představil jako jeden z nejvýraznějších básníků českého folku a jeho tvorba zatím vyvrcholila na zmíněném albu Velký prachy: Písně Konec století, Bastily nebo Julie po dvanácti letech nezestárly a dodnes patří k vrcholům porevoluční folkové tvorby.

Na novém albu Nebudu Huvar o trochu víc navazuje na druhou, méně výraznou linii Velkých prachů, představovanou titulní písní nebo podobně přímočarou skladbou Teď už budem jenom chlastat. Ne že by z jeho tvorby zcela zmizela poetika a metafory, ale texty na Nebudu jsou mnohem přímočařejší, naštvanější. Typickým příkladem jsou dvě ironií prodchnuté kritické písně: úvodní Nadčlověk coby satira na zbohatlíky („Mám svou ochranku / Vlastní počasí“) a Frikulín s vrstvením rádoby módních výrazů, ale bohužel s trochu vyčpělými rýmy typu mobilu/debilů. Vůbec nejslabším momentem alba, pokud jde o text, je píseň Poslali tě z pekla, tuctová rocková legrácka směřující od počátku k naprosto nepoetické pointě.

Naštěstí však Ivan Huvar nepřestal být básníkem. Zdánlivě bezstarostná hříčka V nebi (o kouřících andělech na obláčcích) originálním způsobem řeší téma stárnutí a smrti kamarádů. Titulní Nebudu, primárně ostrý protestong, v sobě skrývá řadu silných obrazů. Krutá láska, spíše existenciální balada o životě než milostná píseň, je pouze variací na tvorbu Cvetajevové a i zde lze tedy mluvit o Huvarově tvorbě. D58 na melodii Bruce Springsteena je solidní epika. A romantická Skála má přesně to, co by měl kvalitní písňový text obsahovat: neotřelé obraty, zvukomalebná slovní spojení a k tomu špetku tajemna. To vše, spojeno s bezchybným frázováním a přesvědčivým zpěvem, ze Skály dělá jeden z jasných vrcholů alba.

Pojmenování Folk Team dávno nevypovídá o stylu, kterému se skupina věnuje. Více než o folk jde dnes o kvalitní melodický bigbít „pro dospělé“, podobný například novější tvorbě Luboše Pospíšila a jeho kapely 5P. A podobně jako ona v poslední době hudebně zraje i Folk Team:  nejen s přibývajícími léta, ale i s každým dalším poslechem desky.

Celkový čas: 41:03