Festival P. Dvorského v Jaroměřicích

Festival P. Dvorského v Jaroměřicích

Od 1. do 15. srpna 2015 se v Jaroměřicích nad Rokytnou, Dalešicích a ve Valči uskuteční deset koncertů Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského. Přinášíme rozhovor s uměleckým ředitelem Petrem Dvorským.

Festival už potřetí zahájí laureáti Domingovy Operalie. Mezi interprety se objevilo i jméno korejského tenora Jaesiga Lee. Čím to je, že asijských pěvců je dnes po světě tolik?

Je to proto, že je jich hodně. V Asii je o evropskou hudbu velký zájem. K tomu jsou nesmírně disciplinovaní, mají dobrou školu. Do své země zvou výtečné pedagogy a když se naučí základy doma, odejdou do Evropy a pokračují ve studiích ve Vídni, v Berlíně nebo jinde. A navíc Asiaté mají dobrou hlasovou predispozici, je to dáno fyziologicky. Všechny národy východní Asie - Japonci, Korejci, Číňané - mají pro zpěv velmi šťastnou klenbu.

Na zahajovacím koncertě vystoupí také španělská sopranistka Auxiliadora Toledano a italský dirigent Sebastiano Rolli …

Je to velmi ojedinělé, že můžeme mít takové osobnosti na festivalu. Sebastiano Rolli patří ke špičkovým dirigentům. Zatím si razí cestu v operních divadlech v Itálii, ale jsem si jistý, že zanedlouho bude všude známý. Je to mladý muž malého vzrůstu, ale velký dirigent. To tak bývá, že lidé malého vzrůstu bývají velcí duchem …

Festival se letos rozrostl o celý cyklus komorních koncertů, které jsou situovány převážně do Sálu předků a chrámu sv. Markéty. Volíte dramaturgii i podle prostředí a místa konání?

Určitě. Pokud se duchovní díla provádí v kostele jako letos třeba koncert Scholy Gregoriany Pragensis, je to určitě výborná příležitost, jak tuto hudbu prezentovat. Udělat takový koncert v kostele je úžasná volba, krásnější prostředí nenajdete. Venku by to tak nevyznělo. Jisté hudební žánry vyžadují své prostředí. Sál předků také připomíná svou architekturou dóm, tou vysokou klenbou je to určitě vhodná místnost pro provozování barokních děl. Letošní program je velmi různorodý. To kvituji. Je hodně vzácné, když během festivalu proběhne deset koncertů, které patří k různým žánrům a mají rozmanité hudební poslání.

Když jsme u té různorodosti, jaký vztah jste jako posluchač měl vy osobně k Olympiku, který také letos na festival přijede?

Olympic je vaše skvělá skupina, ale za nás to byla československá skupina a zanechala svou tvorbou úžasnou stopu. A navíc vystoupí s orchestrem. Aranže se dnes hodně dělají, naposledy takový program na festivalu zpíval Miro Žbirka a musím říct, že to mělo sílu. Vážná hudba je ve spojení s popem velmi užitečná.

Závěrečný koncert nabídne monumentální oratorium Stabat Mater G. Rossiniho. Co podle vašeho názoru stojí v dnešní době za oblibou duchovního žánru?

Stabat Mater je vzácné svým obsahem a odkazem. Mně se Rossiniho hudba zdá optimistická i přesto, že jde o vážný námět. Rossini je brilantní, je to takové pohlazení. Odlišuje se třeba od Dvořákova Stabat Mater, které je patetičtější, má větší hloubku, je velmi silné. Možná vyzní duchovněji než toto Rossiniho, ale díky Rossinimu je v jeho Stabat zase víc naděje.

Měl jste osobně možnost zpívat Rossiniho Stabat?

Ne, nikdy jsem nebyl rossiniovský tenor. Ta vyšší poloha pro mě ani tak neznamenala problém, ale jde o stylovost. Rossiniho hudba musí mít specifickou barvu. To je to, co dělá dílo stále zajímavé a atraktivní. Různá operní díla jsou výrazně stylová – třeba Mozart, romantismus, verismus … I Rossini potřebuje své. Když chcete zpívat Rossiniho, musíte mít v hlase určitou brilantnost a lehkost.

Přesto jste se ve své kariéře věnoval i oratornímu repertoáru. Zpíval jste Verdiho Requiem, dvořákovská oratoria …

Zpíval jsem dokonce Berlioze, jedno jeho dílo – myslím Requiem jen pro tenor a velký sbor. Bylo to nádherné a rád vzpomínán na romantický verdiovský styl, ten jsem dělal rád. Každý zpěvák má zpívat takový repertoár, ve kterém se cítí dobře.

Na kterém z koncertů se s vámi můžeme těšit na viděnou?

?

Neodvážím si to letos říct, láká mě většina z těch večerů. Kdybych byl doma v Bratislavě, tak jsem na Vysočině co by dup. Jaroměřice mi hodně chybí, ale spíš si myslím, že nepřijedu na zahajovací koncert. Máme tady v Římě rozdělaný festival, který zahajuje jedna slovenská jazzová skupina a ten koncert jsem osobně připravoval. Takové jsou teď moje pracovní povinnosti, ale v duchu budu stále v Jaroměřicích a věřím, že jednou v budoucnu dojde na to, že se festivalu na Vysočině budu věnovat víc.

Text: Jaroslav Kocurek, zdroj: tisková zpráva festivalu

 

 

 

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!