Debut Pražského jara

Debut Pražského jara

S myšlenkou podporovat mladé dirigenty a dát jim šanci uvést se na mezinárodním fóru přišel předseda Umělecké rady Pražského jara dirigent Jiří Bělohlávek.

Již dříve na festivalu dostávali příležitost mladí dirigenti, především vítězové pražskojarní soutěže. Ale teprve loni byl do programu festivalu zařazen pravidelný dirigentský debut jako novinka.

Pražské jaro má dlouhodobou tradici v péči o hudební mládí, proto nebylo vůbec obtížné nadchnout mé spolupracovníky v managementu festivalu pro myšlenku vytvoření nové řady Debut dirigenta v rámci festivalového programu,“ uvedl k tomu Jiří Bělohlávek. „Hodláme pravidelně dávat příležitost talentovaným umělcům představit se v konkurenci nejvypjatější, s nadějí, že takto vytvořená šance se jim může stát tím rozhodujícím odrazovým impulsem do další kariéry, dodal.

Letos 31. května se představí sedmadvacetiletý dirigent Marek Šedivý s francouzským hobojistou Johannesem Grossem, vítězem soutěže Pražského jara z roku 2014, a orchestrem SOČR.

S taktovkou v ruce stanul dirigent Marek Šedivý poprvé před orchestrem již za studií na konzervatoři: bylo to na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v roce 2009. O rok později absolvoval Pražskou konzervatoř (u Hynka Farkače, Miriam Němcové a Miroslava Košlera) slavnostním uvedením Novosvětské v Rudolfinu ke 200. výročí založení školy. Upozornil na sebe na soutěži v Besançonu. Nyní navštěvuje HAMU.

Marek Šedivý vystupoval u řady domácích orchestrů (PKF – Prague Philharmonia, Teplice, České Budějovice, FOK), ale má za sebou již i zahraniční debut: na festivalu Internationale Gluck Opern Festspiele 2014 spolupracoval s Dortmund Ballet a PKF, na doporučení Jiřího Bělohlávka asistoval jako dirigent při nastudování Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. „Samotné nastudování opery v Torontu byl velký zážitek a lekce naprosté profesionality všech složek operního divadla: od dirigenta Johannesa Debuse, přes proslulého režiséra Petera Sellarse, orchestr torontské opery, až po technický personál. Asi nejkrásnější vzpomínku mám na představitele Tristana, kanadského tenoristu Bena Heppnera. Jeho umění bylo pro všechny, kdo jsme se na této produkci podíleli, nedocenitelné,“ vzpomíná Šedivý.

Vedle klasického repertoáru se Marek Šedivý rád věnuje hudbě svých současníků z mladé generace jako Jan Ryant Dřízal, Martin Hybler nebo Jiří Kabát. Uvádění děl svých vrstevníků považuji za naprostou přirozenost a přináší mi velkou radost, přiznává dirigent. „Jejich hudba je čerstvá a nabitá energií. Je třeba jejich umění objevovat a předávat ostatním. Jako zdatný klavírista vystupuje v duu s vynikajícím houslistou Jakubem Fišerem nebo bratry Josefem a Petrem Špačkovými, s nimiž nahrával pro japonskou NHK a podnikli koncertní turné po Japonsku.

Johannes Grosso je hlavním hobojistou Orchestre Philharmonique de Radio France.
Na festival se vrací po roce jako vítěz loňské soutěže Pražského jara. Pochází z Nantes,hoboj studoval na konzervatoři v Lyonu a na Pařížské konzervatoři u Daniela Arrignona. Mladý hobojista v minulých letech zaznamenal řadu soutěžních úspěchů: kromě Pražského jara (2014) zvítězil v mezinárodní soutěži Giuseppe Tomassiniho (Petritoli, 2010), v Concours de l’Asian Double Reed Society (Taiwan, 2013) a ve stejném roce získal druhé místo v soutěži Gillet-Fox pořádané International Reed Society (USA, 2013). Johannes Grosso se jako hráč účastnil několika mládežnických projektů, např. turné Orchestre Français des Jeunes, Gustav Mahler Jugendorchestra, od roku 2011 je členem komorního orchestru Nouvelle Europe. Dále vystupoval jako sólista hobojových koncertů s tělesy jako festivalový orchestr Schleswig-Holstein, Nové bachovské collegium v Lipsku, s dirigenty Christophem von Dohnányim, Peterem Csabou, Hansjörgem Schellenbergerem.

Věrný svému zájmu o hudbu 20. století i mladší, nastuduje Marek Šedivý pro pražskojarní debut skladby Slavického a svého současníka Hyblera. Rapsodické variace pro orchestr z roku 1953 Klementa Slavického (1910–1999) pocházejí z okruhu děl inspirovaných moravským lidovým folklórem, kterým se často dostalo vřelého přijetí v zahraničí. Moravské taneční fantazie Slavického proslavil Karel Ančerl s Českou filharmonií na Holland Festival a v Anglii, Rapsodické variace nastudovala mj. Rotterdamská filharmonie s Edwardem Flippsem a zařadila je na své zahraniční turné. Dechové nástroje ve tvorbě mladého skladatele Martina Hyblera (1977) mají významné místo: napsal koncerty pro lesní roh, pro fagot a také Koncert pro hoboj a komorní orchestr op. 26 s podtitulem „Ó, lásko, lásko ty nejsi stálá...“, který premiéroval Vilém Veverka s PKF v roce 2005 v cyklu Pražské premiéry. Dirigent Marek Šedivý k němu říká: „Koncert pro hoboj a komorní orchestr od Martina Hyblera je skutečně skvělé, velmi propracované a působivé dílo, které si rozhodně zaslouží častější provozování. Sólista zde má možnost předvést snad vše, co lze na hoboj zahrát, a přitom tento fakt nevyznívá prvoplánově. Celý koncert je prostoupen velice zvláštní atmosférou, které Martin Hybler docílil např. nápaditými komponovanými echo efekty, které posluchače unášejí takřka do jiného časoprostoru.“ Martin Hybler je úspěšný autor, další jeho díla hrála tělesa jako PKF, Moravská filharmonie Olomouc, Hradec Králové, Zlín, Jihočeská komorní filharmonie, Camerata Janáček, Sukův komorní orchestr, Orchestr Berg, Ensemble MoEns ad. Publikuje u nakladatelství Triga, Nakladatelství ČRo a Editio Bärenreiter Praha.

Po přestávce se mladý dirigent představí v klasické rovině – zazní Čtvrtá symfonie f moll op. 36 Petra Iljiče Čajkovského (1840–1893) komponovaná v letech 1877–1878. Je to období autorova obrovského tvůrčího vzepjetí, vždyť ve stejných letech tvoří současně operu Evžen Oněgin, Pannu Orleánskou a Houslový koncert D dur! V této době započal svou tajemnou korespondenci s Naděždou von Meck, bohatou mecenáškou, která jej podporovala čtrnáct let. Symfonii dokončenou v roce 1878 dedikoval slovy „mému nejlepšímu příteli“ právě jí. Symfonie byla uvedena téhož roku v Moskvě pod taktovkou Nikolaje Rubinštejna.

zdroj: TZ Pražského jara

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!