Capriccio, suita, bolero a variace
Ve velmi oddechovém stylu se bude nést nedělní Koncert vážné hudby. Na jeho programu jsou šlágry jako: Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského, Česká suita Antonína Dvořáka, Bolero Maurice Ravela a Variace a fuga na Mozartovo téma Maxe Regera.
Pustíte-li si Radio Proglas poslední červencovou neděli 27. 7. 2014 ve 20.30 hodin, uslyšíte hned v úvodu Koncertu vážné hudby známé Italské capriccio Petra Iljíče Čajkovského opus 45, které začíná slavnostními fanfárami. Po nich se rozběhnou velmi veselé, taneční melodie, které zahraje Nový filharmonický orchestr Londýn pod taktovkou Laurence Siegela.
Známá “Česká suita” Antonína Dvořáka byla dokončena roku 1879. Jedná se tedy o romantickou suitu, která si (stejně jako barokní suita) uchovala tance. Úvod tvoří Pastorale, po něm následuje Polka a Sousedská a přes Romanci se dostaneme až k Finále, které autor pojal jako svižný Furiant. Jak vidíme podle názvu jednotlivých tanců a hlavně jak uslyšíme z podání Jihočeská komorní filharmonie s dirigentem Břetislavem Novotným, Dvořák se tu nechal inspirovat českým folklórem.
Další skladbu – Bolero francouzského skladatele Maurice Ravela – jistě nemusím více představovat. Toto velice populární dílo se stále se opakujícím rytmem, na který se neustále nabalují nové melodie je často hrané. Z tichého piana, hudba postupně vygraduje do plného zvuku velkého symfonického orchestru a pak nečekaně rychle skončí. Z mnoha nahrávek, které máme k dispozici jsme pro nedělní koncert vybrali snímek Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu v Bratislavě s dirigentem Ondrejem Lenárdem.
Životy Wolfganga Amadea Mozarta a Maxe Regera od sebe dělí skoro 120 let. Přesto se tvorba těchto dvou hudebních skladatelů sejde v jediné skladbě. Budou jí Variace a fuga na Mozartovo téma opus 132 – dílo Maxe Regera. Známé Mozartovo téma, které zazní v úvodu, je zde Regerem rozpracováno do osmi variací zakončených Fugou, která krátce před desátou večerní uzavře i tento nedělní koncert.